13
грудня – 160 років від дня народження Миколи Садовського (1856-1933), актора та
режисера, письменника, який у 1905-1906 рр. здійснив у Коломиї і Станиславові низку
постановок українського класичного репертуару.
В
історії української культури важко знайти сім’ю, яка б дала одночасно таке
сузір’я талантів, як скромна хутірська сім’я Тобілевичів. Четверо з шести дітей
Тобілевичів пов’язали власне життя з українським театром: драматург і актор
Іван Карпенко-Карий, актори Микола Садовський та Панас Саксаганський, їхня
сестра, відома актриса Марія Садовська-Барілотті. Найдіяльнішим серед
Тобілевичів був Микола Садовський. Він народився в с. Кам’яно-Косуватому на
Херсонщині. Батько Карпо Адамович походив із зубожілих дворян, служив
прикажчиком у панських маєтках. Мати Євдокія Зіновіївна була кріпачкою, яку
викупив з неволі Карпо Тобілевич.
Вона мала чудове ліричне сопрано, і діти
чимало пісень чули саме в її виконанні. «Університети» почалися для Миколи в
1864 році з Бобринецької повітової школи, потім були гімназія в Херсоні,
Єлисаветградське реальне училище. З Бобринця бере початок дружби з Марком Кропивницьким,
який часто заходив до родини Івана Карпенка-Карого, де мешкав і Микола
Садовський. Вони втрьох утворювали музичне тріо, де Микола грав на віолончелі.
У 1877 році розпочалася війна з Туреччиною, і Микола пішов добровольцем на
фронт. Брав участь в обороні Шипки, дійшов до Константинополя, був нагороджений
Георгіївським хрестом. З війни повернувся унтер-офіцером, служив у Бендерах
(Бессарабія). Без театру Садовський жити не міг, тому організував при
офіцерському зібранні драматичний гурток, де й зустрівся з дружиною артилериста
Марією Адасовською-Хлистовою, що пізніше взяла собі сценічне прізвище
Заньковецька. Відтоді почалася історія їхньої співпраці, а також кохання –
пристрасного, часом драматичного. Заньковецька була однолюбом, а Микола Садовський
любив «стрибати в гречку». Потім були сцени, сльози, сварки, вмовляння, Микола
Карпович падав на коліна і запевняв Марію, що «…я крім тебе, кицюню, нікого не
кохаю». Так траплялося безліч разів, аж поки обоє остаточно не зрозуміли, що
ліпше жити порізно. У 1882 році Кропивницький створив свою трупу, актором якої
був Садовський, а роком пізніше Садовський стає директором, а Кропивницький –
головним режисером. В українському репертуарі Садовський дебютував в ролі
Миколи в «Наталці Полтавці». А загалом українському театрові Микола Садовський
віддав сорок років життя, зігравши за цей час кількасот ролей. Довелося
мандрувати по широких просторах від Балтики до Каспію, від Варшави і аж за
Урал. У 1905 році Садовський очолює театр в Галичині, а в 1907 створює в Києві
постійний український театр, що проіснував 14 років. У 1921-1923 роках
Садовський жив за кордоном, у Празі, куди емігрував разом з армією Петлюри.
Тільки завдяки клопотанню Гната Юри та Олексія Ватулі йому вдалося одержати
дозвіл на повернення в Україну. В 73 роки він знявся у фільмі «Останній лоцман»
(1929). Знімався без дублера. Коли пірнув у холодні дніпровські хвилі, всі
завмерли. Випірнувши, дід закричав: «Та знімайте ж, чорт би вас забрав!»
(Микола Карпович взагалі був дотепником, за словом у кишеню не ліз). Оцінюючи
акторську діяльність Садовського, Людмила Старицька-Черняхівська писала: «Як
артист Садовський глибоко національний український талант. Краса його –
народність його. Кожний художник-маляр має свій колорит, і той колорит надає
відому красу і оригінальність його творові. Такий колоритний артист і
Садовський. По силі драматичної передачі психології людини, по колоритності гри
він має мало собі рівних серед артистів російських. Це чисто український
національний театр».
http://www.ukrinform.ua/rubric-society/2138177-13-grudna-pamatni-dati.html
Немає коментарів:
Дописати коментар